ProtoThema_page

Proto Thema newspaper, Greece

March 2015

Ελλάδα μου, το μαντήλι σου

 Ξεκίνησε την καριέρα της ως σχεδιάστρια βιβλίων και καρτούν και μεταπήδησε στον χώρο του design σχεδιάζοντας αντικείμενα για το Μουσείο της Ακρόπολης. Τα ολομέταξα μαντίλια με τις ελληνικές πολιτιστικές αναφορές, αλλά και τα χιουμοριστικά φολκλορ στοιχεία όπως το γαϊδουράκι είναι το σήμα κατατεθέν της Έλενας Ζουρνατζή, της άτυπης πρέσβειρας του Grecian Chic.

Οι συλλογές με τα μαντίλια της Έλενας Ζουρνατζή έχουν γίνει κατά καιρούς θέμα σε περιοδικά αλλά και στους νεγαλύτερους bloggers του κόσμου. Σχέδια με ελληνικές αναφορές λανσάρονται στις ολομέταξες συλλογές της, βοηθώντας τη να ξεχωρίσει χάρη στο ιδιαίτερο προσωπικό της στυλ που κάνει τις δημιουργίες της άμεσα αναγνωρίσιμες.
Αν μέχρι σήμερα τα μαντίλια του οίκου Hermes θεωρούνται κορυφαία χάρη στην ποιότητα και τα χαρακτηριστικά μοτίβα τους, η Ελληνίδα σχεδιάστρια θεωρείται δίκια η εγχώρια βασίλισσα των φουλαριών και των μαντιλιών ως συμβόλων του Grecian Chic, όπως εύλογα ονόμασε τις συλλογές της. «Κάθε φουλάρι είναι ευμπνευσμένο από την Ελλάδα: από την Ιστορία μας, τον πολιτισμό μας, αλλά και τη σύγχρονη Ελλάδα των διακοπών, των νησιών, του ήλιου και της θάλασσας. Άλλωστε η ιδέα των φουλαριών και του ονόματος Grecian Chic προέκυψε εν πλω κατά τη διάρκεια των δικών μου καλοκαιρινών διακοπών το 2011 στη Σαντορίνη» αποκαλύπτει η σχεδιάστρια στο «thema people», η οποία κάθε σεζόν λανσάρει δύο συλλογές. «Σε κάθε collection, τα σχέδια εμπλουτίζονται συνεχώς. Η μία συλλογή είναι κλασσική με θέματα και λεπτομέριες από αρχαία ελληνικά αγάλματα, αμφορείς, αρχαιοελληνικά κοσμήματα και λαογραφικά κεντήματα. Η άλλη έχει χιουμοριστικές αναφορές, με κεντρικό πρόσωπο μια κομψή Ελληνίδα που ταξιδεύει στη χώρα μας και συναντά το φολκλόρ, τον Έλληνα άντρα και την πραγματική, αγνή Ελλάδα που έχουμε ξεχάσει και κοντεύουμε να χάσουμε. Σύντομα επίσης θα κάνει ταξίδια και εκτός συνόρων για να αποτυπώσει με τα δικά της μάτια μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις. Σύμβολό μου είναι το αγαπημένο γαϊδουράκι , σήμα κατατεθέν σε κάθε ελληνικό χωριό». Οι ιδέες  και οι αναφορές για τα σχέδιά της συνήθως προκύπτουν από προσωπικές εμπειρίες, από εικόνες που αποτυπώνονται στη διάρκεια μιας εκδρομής ή ακόμα και από ένα βιβλίο. Μικρές λεπτομέρειες, αθέατες για τους περισσότερους, μετατρέπονται σε πρωταγωνιστικά στοιχεία ενός σχεδίου, ενός νέου φουλαριού. Μέσα από τα μαντίλια της, η σχεδιάστρια επιδιώκει στην ουσία να καταγράψει πολιτισμικές αναφορές άμεσα συνδεδεμένες με την κουλτούρα της χώρας μας. Γι’ αυτό και όλα της τα φουλάρια συνοδεύονται από κείμενα, στα ελληνικά και στα αγγλικά, με ιστορικές και λαογραφικές πληροφορίες.  Όπως το φουλάρι «Mycenaean» που συνοδεύεται απο επεξηγηματικό κείμενο για τον Μυκηναϊκό πολιτισμό, ενώ μέσα από το «Grecian Farm» παρέχονται πληροφορίες σχετικά με την εγχώρια αγροτική ζωή, για την οποία προφανώς γνωρίζουν ελάχιστα οι ξένοι. Το ίδιο ενδιαφέρουσα, όμως, είναι και η συσκευασία που συνοδεύει τις ηλεκτρονικές αγορές των μαντιλιών της, αφού στα χέρια του παραλήπτη καταφθάνει ένα μοντέρνο, κομψό κουτί το οποίο, εκτός από το μαντίλι, περιλαμβάνει και το απαραίτητο αξεσουάρ κάθες γυναικείας τσάντας, ένα καθρευτάκι.

Από τη Γηραιά Αλβιώνα στα γλυκά βιβλία σοκολάτας.

Η επαγγελματική πορεία της Έλενας Ζουρνατζή είναι σίγουρα ενδιαφέρουσα αφού περιλαμβάνει εντελώς διαφορετικά πεδία δραστηριότητας. Γεννημένη στη Χαλκίδα, μυείται από νωρίς στον κόσμο του design και της αισθητικής αφού η μητέρα της ασχολείται επαγγελματικά με τη διακόσμηση. Μετά το σχολείο, θα σπουδάσει Σχέδιο και Γραφιστική στο Λονδίνο, ενώ στη διάσημη σχολή του St. Martins θα κάνει το μεταπτυχιακό της ως designer καρτούν. Με την επιστροφή της στη χώρα μας έρχονται οι πρώτες ευκαιρίες για δουλειά.  Συνεργάζεται με την μοναδική ελληνική εταιρία καρτούν, ενώ παράλληλα σχεδιάζει αντικείμενα για τα πωλητήρια του Μουσείου της Ακρόπολης, του Αρχαιολογικού Μουσείου της Κύπρου, του Μεγάρου Μουσικής και του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή.
«Για το Μουσείο της Ακρόπολης σχεδίασα τα πρώτα μου φουλάρια εμπνευσμένα από μοτίβα των εκθεμάτων του. Η ανταπόκριση ήταν θετική, οι παραγγελίες επαναλήφθηκαν κι έτσι μου γεννήθηκε η ιδέα να δημιουργήσω τη δική μου συλλογή», παραδέχεται. Την ίδια εποχή ο Στέλιος Παρλιάρος της ζητά να επιμεληθεί γραφιστικά τα βιβλία του «Γλυκά της Μεσογείου» και «Όλο Σοκολάτα», οι εκδόσεις Λιβάνη της αναθέτουντην επιμέλεια του παιδικού βιβλίου «Πως χτίστηκε το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης», ενώ εταιρείες όπως η επιχείρηση παγωτών Kayak αλλά και γνωστά ξενοδοχεία της Ελλάδας όπως το Kinsterna Hotel της Μονεμβάσιας της προτείνουν να επιμεληθεί τις συσκευασίες αλλά και τα φυλλάδιά τους – δραστηριότητα την οποία διατηρεί μέχρι και σήμερα. Ο σχεδιασμός μαντιλιών, όμως, βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο της δραστηριότητάς της: «Τα πρώτα μου φουλάρια παρήχθησαν στο Σουφλί. Δίνοντας όμως αργότερα προσοχή στη λεπτομέρεια στράφηκα στις αγορές του εξωτερικού. Σήμερα τόσο τα ολομέταξα υφάσματα όσο και τα τυπώματα γίνονται στο Λονδίνο, εξασφαλίζοντας ποιότητα εφάμιλλη με εκείνη των ευρωπαϊκών». Το 2011 σχεδιάζει μαντίλια για τον οίκο κοσμημάτων της Λιάνας Βουράκη με τα χαρακτηριστικά ματόχαντρα και με τις δημιουργίες της εισβάλλει δυναμικά στα μεγάλα σαλόνια της μόδας. Η ίδια πιστεύει ότι τα μαντίλια αποτελούν το απόλυτο θηλυκό αξεσουάρ, γι’ αυτό και συγκαταλέγονται στα αιώνια σύμβολα κομψότητας. «Ένα μαύρο ρούχο αποκτά άλλον αέρα με ένα μαντίλι», λέει η ίδια. «Το φουλάρι είναι διαχρονικό αξεσουάρ και όσοι το αγαπάμε φροντίζουμε να ανανεώνουμε συχνά τη συλλογή μας. Προσωπικά φοράω φουλάρια από πολύ μικρή. Γι΄αυτό και η ντουλάπα μου ξεχειλίζει από μαντίλια κάθε μεγέθους αλλά και σχεδίου», συνεχίζει. Τη φετινή σεζόν η Grecian Chic silk scarves με τη νέα συλλογή της, που θα είναι διαθέσιμη από την 1η Απριλίου, θα συστήσει στο κοινό μία άγνωστη στους περισσότερους εικόνα της Σαντορίνης, ενώ στη συνέχεια θα προτρέψει τις καταναλώτριες να ακολουθήσουν μέσα από τα σχέδιά της τον Οδυσσέα στο ταξίδι του προς την Ιθάκη και να ταξιδέψουν με τον Πήγασο. Όσο για το τι ονειρεύεται η πιο επιτυχημένη ελληνίδα σχεδιάστρια μαντιλιών, αυτό είναι το υπερατλαντικό ταξίδι των πολύχρωμων δημιουργιών της. «Θα ήθελα τα μαντίλια μου να βρεθούν στις σημαντικότερες μητροπόλεις του κόσμου, από τη Νέα Υόρκη και το Παρίσι μέχρι το μακρινό Τόκιο, πλημμυρίζοντας δημοφιλείς μπουτίκ με ελληνικό χρώμα», λέει με έκδηλη ανυπομονησία.

Της Μαρίας Λεμονιά

go back to press

 

Facebook
Facebook
INSTAGRAM
Pinterest
Pinterest
Twitter
Email